Sunday, April 18, 2010

پرواز ممنوع


بلایای طبیعی گاهی تلنگری برای انسان ها هستند که بشریت با این همه پیشرفت های علمی هنوز راهی طولانی پیش رو دارد
.


از چهارشنبه هفته گذشته آتشفشانی در جنوب ایسلند شروع به فوران کرد و زندگی صدها میلیون انسان را مورد تاثیر قرار داد. خاکستر این آتشفشان در شهرهای مجاور قابل رویت بود و گاه لایه ای چندین سانتی بر روی شهر نشسته بود و مردم آن منطقه مجبور به ترک موقت خانه خود شدند. ولی در انگلیس و کشورهای دیگر اروپایی اثری از غبار آتشفشان قابل رویت نبود و ما در غرب آلمان آسمانی آبی و هوایی بهاری داشتیم.


از آنجا که در غبار این آتشفشان ذراتی ریز و سخت جنس وجود دارند که در صورت برخورد پرسرعت آهن را نیز می خورند (sandblasting) و پس از ورود به موتور هواپیما امکان از کار افتادن موتور وجود دارد, تمامی فرودگاه های غرب اروپا تعطیل شده اند. این تعطیلی به مدت ۳ روز بوده است و هنوز ادامه دارد. نکته قابل توجه عدم انجام هرگونه پرواز می باشد. این شامل محموله های پستی, محصولات تجاری و از همه مهم تر جابجایی انسانها می باشد. ابعاد این اتفاق بیشتر قابل لمس می شود وقتی به خسارت روزانه ۲۰۰ میلیون یورویی شرکت های هواپیمایی اشاره شود و اینکه روزی ۲۶۰۰۰ پرواز لغو شده است.


هرچند تبعات این بحران برای افرادی که پروازی در برنامه نداشتند, منجمله نویسنده این وبلاگ, قابل درک نیست ولی اخبار منحصر به فرد این زمان گویای گستردگی این بحران هوایی می باشد.


خبری که بیشتر توجه من را به خود جلب کرد سفر برگشت صدر اعظم آلمان خانم آنجلا مرکل از آمریکا بود. هواپیمای صدر اعظم برای اولین بار بدون مقصد از خاک امریکا پرواز کرده است و در نزدیکی اروپا تصمیم گرفته شده در لیسبون پایتخت پرتقال فرود آید و سپس به رم در ایتالیا پرواز کرده اند. از آنجا امکان پرواز به آلمان دیگر وجود نداشته است. قابل ذکر است که صدر اعظم در دیدار های خود چند ده خبرنگار و مشاور به همراه خود دارد که در این سفر نیز بدین ترتیب بوده است. خبرنگاران نقل کرده اند که آنجلا مرکل در فرودگاه گفته است که من یک طرح ۳ ماده ای دارم:

۱ـ خودمان را باید به برلین نزدیک کنیم

۲ـ هیچ کس را نمی خواهم تحت فشار قرار دهم

۳ـ همه با هم آمدیم و همه با هم برخواهیم گشت


این نقل قول که شباهتی غیرقابل انکار با فیلم های هالیودی دارد خیلی برایم جالب بود و تصور می کنم دور از ذهن نیست اگر در آینده فیلمی دراین باره ساخته شود. شایان ذکر می باشد که آنجلا مرکل امکان پرواز با هلیکوپتر که در ارتفاع پایین پرواز می کند را براستی داشته است و با این حال تصمیم به ماندن در کنار تیم ۶۰ نفره همراهش را گرفته است. داستان صدر اعظم آلمان در اینجا به پایان نرسید و از آنجا که عده زیادی خبرنگار در محل حضور داشتند, لحظه به لحظه از سفر غیر عادی مرکل گزارش داده می شد.


تصویر پایین نشان دهنده کاروان ماشین های پلیس و در میان آنها اتوبوس خبرنگاران و آنجلا مرکل است که در اتوبان های ایتالیا به سمت آلمان در حال حرکت هستند و مسیری ۱۷۰۰ کیلومتری را در پیش رو دارند. آنها شبهنگام در جنوب اتریش استراحت خواهند کرد و سحرهنگام سفر زمینی خود به سمت برلین را ادامه می دهند.


3 comments:

  1. خبرنگار خوبی میشی!

    این خطر آتشفشان به ماها نرسه یه وقت!!!
    کم دردسر داریم توی ایران.

    این خانوم مرکل عکسهاش رو کجا آپلود نموده ای آقا حسین؟ در کشور ما، عکسها قابل رویت نیست.

    ReplyDelete
  2. مرسی


    نه فکر نمی کنم به شما برسه اگر هم برسه پروازها رو بیشتر می کنند.
    :))


    عکس ها رو در همین بلاگلر قرار داده ام, گویا دسترسی به سرور عکس بلاگر را محدود کرده اند. عکسها را می شود در خبرگزاری های پایین هم دید

    http://static.rp-online.de/layout/fotos/457x325/529340-01-08.jpg

    http://www.tagesschau.de/multimedia/bilder/merkel1414_v-grossgalerie16x9.jpg%22

    ReplyDelete
  3. salam juju

    in etefagh mikhast be orupayiaye bigham bege gahi posht bezino gahi...!:D


    albate yeki az maziat haye inja ineke ma ehtiaji be ghobar baraye az kar andakhtane motoraye hava peymahamon nadarim!


    havapeymahaye ma darvazei besamte behesht albate age vasate kar nagan majboor shodim ye foroode ezterari toye jahanam dashte bashim! lol

    ReplyDelete